#20: Iteratie 1.1 – Paper prototype testen

Nu mijn paper prototype en screen transition diagrammen klaar zijn, is het tijd dat ik mijn eerste prototype eens grondig ga testen met echte eindgebruikers, omdat bij het design van een applicatie moet gekeken worden vanuit het standpunt van de eindgebruiker, niet vanuit het standpunt van de ontwikkelaar.

Voor het testen van het paper prototype zal ik zowel applicatie (het veranderen van schermen als de gebruiker ergens op klikt) als observator (notities maken over de tests en de reactie van de gebruikers) moeten zijn. Omdat deze taken misschien niet goed gecombineerd kunnen worden, heb ik ervoor gekozen om mijn tests op te nemen met een voice recorder, om zo later mijn notities te kunnen uitbreiden en zeker niets over het hoofd te zien. De eerste tests zullen uitwijzen of dit een goede manier is en zo niet, zal ik andere manieren moeten zoeken om de tests wel tot een goed einde te brengen.

1 Doel van deze iteratie

  • Voor de eerste keer gebruikers laten kennismaken met het concept en de gebruikersinterface van de applicatie.
  • De grootste problemen ontdekken met de gebruikersinterface van de applicatie.
  • Testen van welke elementen gebruikers de functionaliteit dadelijk doorhebben en van welke elementen in de interface de functionaliteit via trial-and-error ontdekt moet worden.

2 Gebruikte methode(s)

  • Think-aloud protocol: de gebruikers een aantal taken geven en hen laten zeggen wat ze denken terwijl ze deze taken uitvoeren.
  • Aantal clicks tellen om te kijken of gebruikers in 5 clicks een voedingsproduct of een activiteit kunnen toevoegen en een doel kunnen instellen.
  • Achteraf vragen naar indrukken bij de gebruikers en eventueel suggesties voor verbeteringen.

3 Taken voor de testgebruikers

  • Dashboard:
    • Voedingsproduct toevoegen (5 clicks)
    • Activiteit toevoegen (5 clicks)
  • Doelen:
    • Gewichtsdoel aanpassen (5 clicks)
    • Overzicht van gewichtsdoel bekijken en interpreteren
    • Huidig gewicht loggen
  • Profiel:
    • Persoonlijke informatie bekijken
    • Verschillende badges bekijken
    • Eigen badges bekijken en hier extra informatie over opvragen
    • Eigen vrienden bekijken, de badges van een vriend bekijken, een bericht sturen naar een vriend en een vriend toevoegen
    • Ontvangen berichten bekijken, een bericht lezen en een antwoord terugsturen

4 Motivering van de methode

Ik denk dat het think-aloud protocol het meest geschikt is voor het testen van een paper prototype. Bij het testen van een paper prototype is het voornamelijk belangrijk om te weten te komen welke elementen in de gebruikersinterface duidelijk hun functionaliteit communiceren naar de gebruiker en welke niet. Door de gebruiker te laten zeggen wat hij of zij denkt bij het uitvoeren van de taken, is het mogelijk om te bepalen wat de reden is waarom het niet duidelijk is wat bepaalde elementen doen en hoe dit eventueel kan opgelost worden.

Het tellen van clicks bij bepaalde taken is nodig om te kijken of dit eerste prototype voldoet aan de vooropgestelde ontwerpcriteria.

Laat mij weten wat jij hierover denkt..