#28: Iteratie 2.2: Volledig resultaat

Hier zijn de volledige resultaten van de test met mijne tweede paper prototype. Dit is een uitbreiding van de resultaten uit blogpost #26.

5 Testgebruikers

  • Wie:
    • 9 studenten uit Leuven, Brussel en Hasselt
    • 8 mannen en 1 vrouw
    • Allemaal smartphone-gebruikers (5 iPhone, 3 Android, 1 Windows Phone)
    • Leeftijd: 1 persoon van 17 jaar, 1 van 18 jaar, 1 van 21 jaar, 4 van 22 jaar en 2 van 23 jaar
  • Waar:
    • In de bibliotheek
    • Op de campus
    • In een sporthal
  • Duur:
    • +/- 15 minuten

6 Resultaten

[n = x betekent dat x testgebruikers dit probleem, deze opmerking of dit positief punt aanhaalden]

  • Problemen met de interface:
    • ‘Vergelijk’-knop bij grafiek van gewichtsdoel niet dadelijk gezien (n=5)Vergelijk_knop
    • Bij input van hoeveelheid van activiteit ook 1 picker ipv 2 –> zorgt voor meer consistentie (n=1)Hoeveelheid_picker
  • Opmerkingen:
    • Vergelijking van vooruitgang in gewicht is niet echt motiverend of interessant (n=7)
    • Bij het klikken op een behaalde badge te zien krijgen wat er gegeten of gedaan is om die badge te behalen (n=3) of informatie die de gebruiker motiveert om de badge te behalen (n=1)
    • Eventueel afbeelding tonen bij voedsel (n=1)
    • Mogelijkheid om zelf dingen toe te voegen aan de database niet aanwezig (n=1)
    • Bij het overzicht van alle badges tonen welke badges al door de gebruiker behaald zijn (n=1)
  • Positief:
    • Vrienden uit Contacten van smartphone is handig (n=9)
    • Dagelijkse herinnering handig, maar mogelijk om deze uit te zetten moet er zijn (n=8), hoewel dagelijks misschien te vaak is (n=2)
    • Notificaties op basis van locatie is handig (n=8) –> lijst met voorgestelde gerechten op basis van locatie zou ideaal zijn (n=7)
    • Badges motiveren om te de nodige dingen voor deze badge te doen (n=9)
    • Vergelijking van badges met vrienden zorgt voor competitiegevoel en extra motivatie (n=9)
    • Een gewichtsdoel instellen werkt motiverend om hier naar toe te werken (n=9)

7 SUS-score

  • Resultaten van SUS-questionnaire: 95 (x4), 92.5 (x2), 90 (x2), 82,5 (x1)
  • Gemiddelde score op de verschillende vragen:
    • Een perfecte ster zou hier het ideale resultaat zijn, dwz een score van 5 op oneven vragen en een score van 1 op even vragenIteratie 2 - SUS-score
  • Gemiddelde: 91.9
  • Interpretatie:
    • Een SUS-score van 68 wordt als gemiddeld beschouwd, dus alle applicaties die meer dan 68 scoren, zitten boven het gemiddelde[1]
    • Een interface van een applicatie met een SUS-score vanaf 90.9 wordt beschouwd als de beste voorstelbare interface voor die applicatie[2]

8 Conclusie

  • Vrienden ophalen uit de Contacten van de smartphone is handiger dan ze handmatig toevoegen via gebruikersnaam of een dergelijk attribuut.
  • Notificaties op basis van locatie wordt als handig ervaren. Als er op basis van die locatie ook nog een lijst van mogelijke gerechten getoond wordt, vinden de meeste mensen die ideaal, op die manier moeten ze zelf niets meer opzoeken.
  • Dagelijkse notificatie die de gebruiker eraan herinnert zijn of haar gewicht in te geven, helpt om dit niet te vergeten. Er moet echter wel een mogelijkheid zijn deze uit te zetten. Aangezien het er tussen het gewicht van 2 opeenvolgende dagen waarschijnlijk geen verschil van een kilogram zit, is een dagelijkse notificatie misschien wat veel.
  • Zowel de badges op zich als het vergelijken van badges met vrienden wordt als motiverend ervaren.
  • Het instellen van een gewichtsdoel wordt ook als motiverend ervaren. Het vergelijken van gewicht met vrienden blijkt echter voor de meeste mensen geen meerwaarde qua interesse of motivatie te bieden.
  • De ’vergelijk’-knop bij de grafiek over vooruitgang naar het doelgewicht wordt vaak niet dadelijk gezien.
  • Consistentie moet ook doorgetrokken worden in de input-mechanismen, namelijk de pickers.
  • Bij het klikken op een behaalde badge zouden voedsel of activiteiten kunnen getoond worden die geleid hebben tot het behalen van deze badge. Eventueel kan er ook wat motiverende informatie over de badge getoond worden, bv waarom het nuttig is voor de gebruiker om deze badge te halen.
  • In het overzicht van badges kan, bv via transparantie, getoond worden welke badges de gebruiker al behaald heeft.
  • Andere voorstellen: een appeltje ipv een cirkel op het homescreen, afbeelding bij voedsel, zelf dingen toevoegen aan de database.

Referenties

[1] Jeff Sauro. Measuring Usability With The System Usability Scale (SUS), http://www.measuringusability.com/sus.php, February 2011.
[2] Aaron Bangor, Philip Kortum, and James Miller. Determining What Individual SUS Scores Mean: Adding an Adjective Rating Scale. Journal of Usability Studies, 4(3):114-123, 2009.

Als je zelf het paper prototype eens bekijkt, vind je dan dat deze opmerkingen van de testgebruikers terecht zijn (d.w.z. deel jij hun mening)? Zijn er eventueel nog andere dingen die je dadelijk opvallen in het paper prototype en die je graag anders zou zien?

Laat mij weten wat jij hierover denkt..