#26: Iteratie 2.2: Eerste resultaten

In blogpost #25 omschreef ik hoe ik de tweede versie van mijn paper prototype zou gaan testen. Dit heb ik dan ook gedaan de afgelopen week en hier zijn de eerste resultaten. In de loop van dit weekend en volgende week zal ik nog meer tests uitvoeren en de resultaten hiervan zullen dan later aan deze blogpost toegevoegd worden

5 Testgebruikers

  • Wie:
    • 6 studenten uit Leuven, Brussel en Hasselt
    • 6 mannen
    • Allemaal smartphone-gebruikers (3 iPhone, 3 Android)
    • Leeftijd: 1 persoon van 17 jaar, 1 van 18 jaar, 2 van 22 jaar en 2 van 23 jaar
  • Waar:
    • In de bibliotheek
    • Op de campus
    • In een sporthal
  • Duur:
    • +/- 15 minuten

6 Resultaten

[n = x betekent dat x testgebruikers dit probleem, deze opmerking of dit positief punt aanhaalden]

  • Problemen met de interface:
    • ‘Vergelijk’-knop bij grafiek van gewichtsdoel niet dadelijk gezien (n=3)Vergelijk_knop
    • Bij input van hoeveelheid van activiteit ook 1 picker ipv 2 –> zorgt voor meer consistentie (n=1)Hoeveelheid_picker
  • Opmerkingen:
    • Vergelijking van vooruitgang in gewicht is niet echt motiverend of interessant (n=4)
    • Bij het klikken op een behaalde badge te zien krijgen wat er gegeten of gedaan is om die badge te behalen (n=2)
    • Eventueel afbeelding tonen bij voedsel (n=1)
    • Mogelijkheid om zelf dingen toe te voegen aan de database niet aanwezig (n=1)
  • Positief:
    • Vrienden uit Contacten van smartphone is handig (n=6)
    • Dagelijkse herinnering handig, maar mogelijk om deze uit te zetten moet er zijn (n=6)
    • Notificaties op basis van locatie is handig (n=5) –> lijst met voorgestelde gerechten op basis van locatie zou ideaal zijn (n=4)
    • Badges motiveren om te de nodige dingen voor deze badge te doen (n=5)
    • Vergelijking van badges met vrienden zorgt voor competitiegevoel en extra motivatie (n=6)
    • Een gewichtsdoel instellen werkt motiverend om hier naar toe te werken (n=6)

7 SUS-score

  • Resultaten van SUS-questionnaire: 95, 95, 95, 92.5, 90, 90
  • Gemiddelde score op de verschillende vragen:
    • Een perfecte ster zou hier het ideale resultaat zijn, dwz een score van 5 op oneven vragen en een score van 1 op even vragenIteratie 2 - SUS-score
  • Gemiddelde: 92.9
  • Interpretatie:
    • Een SUS-score van 68 wordt als gemiddeld beschouwd, dus alle applicaties die meer dan 68 scoren, zitten boven het gemiddelde[1]
    • Een interface van een applicatie met een SUS-score vanaf 90.9 wordt beschouwd als de beste voorstelbare interface voor die applicatie[2]

8 Conclusie

Volgt nog!

Referenties

[1] Jeff Sauro. Measuring Usability With The System Usability Scale (SUS), http://www.measuringusability.com/sus.php, February 2011.
[2] Aaron Bangor, Philip Kortum, and James Miller. Determining What Individual SUS Scores Mean: Adding an Adjective Rating Scale. Journal of Usability Studies, 4(3):114-123, 2009.

Als je zelf het paper prototype eens bekijkt, vind je dan dat deze opmerkingen van de testgebruikers terecht zijn (d.w.z. deel jij hun mening)? Zijn er eventueel nog andere dingen die je dadelijk opvallen in het paper prototype en die je graag anders zou zien?

Laat mij weten wat jij hierover denkt..