#25: Iteratie 2.1: Tweede paper prototype

Nadat ik de oplossingen bepaald had voor de problemen die naar boven waren gekomen tijdens de tests uit iteratie 1, moesten deze oplossingen dus geïntegreerd worden in een nieuw paper prototype om zo te kunnen testen of de problemen ook daadwerkelijk opgelost waren.

Tegelijkertijd vertaalde ik mijn prototype ook van het Engels naar het Nederlands. Dit omdat er Nederlandstalige datasets gebruikt zullen worden voor zowel voeding als activiteiten, wat zou zorgen voor inconsistentie in een Engelstalige applicatie.

Het nieuwe paper prototype en de bijhorende screen transition diagrammen vind je hier.

1 Doel van deze iteratie

  • Testen of de problemen die in de vorige iteratie naar boven kwamen nu opgelost zijn door de aangebrachte wijzigingen in de applicatie.
  • Ontdekken of er nieuwe problemen ontstaan door de gemaakte wijzigingen.
  • Dingen te weten komen over smartphone-gebruik van de gebruikers.

2 Gebruikte methode

  • Think-aloud protocol: de gebruikers een aantal taken geven en hem/haar laten zeggen wat ze denken terwijl ze deze taken uitvoeren.
  • Achteraf vragen naar indrukken en eventueel suggesties voor verbeteringen.
  • Een aantal vragen stellen over hoe gebruikers hun smartphone gebruiken en over de eetgewoonten van de gebruikers.
  • SUS-vragenlijst laten invullen om de consistentie en simpliciteit van de applicatie trachten te bepalen.

3 Inhoud van de test

Taken met think-aloud protocol

  • Recent voedingsproduct/activiteit toevoegen
  • Doel bekijken en doelgewicht aanpassen (vooral kijken naar betekenis van moeilijkheidsgraden)
  • Vooruitgang naar doelgewicht vergelijken met de vooruitgang van vrienden
  • Dagelijks gewicht ingeven
  • Persoonlijke instellingen openen en zeggen wat er allemaal aangepast kan worden
  • Eigen badges bekijken (is de onderverdeling in ‘laatste 7 dagen’ en ‘alles’ duidelijk?)
  • Badges van vrienden bekijken

Vragen

  • Vind jij het makkelijker als je vrienden uit je Contacten worden opgehaald, zodat je zelf geen vrienden meer moet zoeken en toevoegen?
  • Het sturen van berichten kan gedaan worden via andere geïnstalleerde applicaties (zoals WhatsApp) of eventueel via SMS (nummer van contact is toch aanwezig aangezien die uit de Contacten worden opgehaald). Vind jij dit een goede manier om berichten te sturen?
  • Vind jij het storend als je dagelijks een notificatie krijgt die je eraan herinnert om je gewicht in te geven?
  • Vind jij het een toegevoegde waarde als je notificaties krijgt op basis van je locatie om te vragen of je wat gegeten of gedaan hebt? Wat zou je er van vinden als er bepaalde voedingsproducten of activiteiten werden voorgesteld op basis van je locatie?
  • Eet jij vaak dezelfde gerechten en is de input van voedingsproducten sneller met de toevoeging van een tab met recente gerechten? Hetzelfde voor sporten?
  • Vind je het leuk dat je je gewicht kan vergelijken met anderen of zou je deze functionaliteit eerder uitzetten? Zorgt het vergelijken van badges voor een competitiegevoel en zo ook voor extra motivatie?

4 Motivering van de methode

Het think-aloud protocol is nog steeds het meest geschikte om dit tweede paper prototype te testen, omdat het ook nu duidelijk moet worden welke elementen in de gebruikersinterface hun functionaliteit goed weergeven en welke niet.

Anderzijds is ook het stellen van een aantal vragen na de tests belangrijk om te weten of gebruikers bepaalde functionaliteiten ervaren als een toegevoegde waarde of dat ze dit eerder storend vinden en het liever op een andere manier zouden zien.

Een SUS-vragenlijst tot slot is een goed middel om te bepalen of dit tweede paper prototype voldoet aan de consistentie en simpliciteit die ik vooropstelde in mijn ontwerpcriteria.

Wil je deelnemen aan de tests? Laat het me weten via een reactie of via email!

3 thoughts on “#25: Iteratie 2.1: Tweede paper prototype

  1. Vind jij het makkelijker als je vrienden uit je Contacten worden opgehaald, zodat je zelf geen vrienden meer moet zoeken en toevoegen?
    – een combinatie zou zeer fijn zijn. Dan heb je een standaard vriendenlijst, en kan je toch nog andere mensen toevoegen. Bijvoorbeeld mensen met hetzelfde profiel als mij. Ongeveer hetzelfde gewicht, zelfde werk, …

    Het sturen van berichten kan gedaan worden via andere geïnstalleerde applicaties (zoals WhatsApp) of eventueel via SMS (nummer van contact is toch aanwezig aangezien die uit de Contacten worden opgehaald). Vind jij dit een goede manier om berichten te sturen?
    – ja

    Vind jij het storend als je dagelijks een notificatie krijgt die je eraan herinnert om je gewicht in te geven?
    – ja, ik heb een weegschaal die synchroniseert via wifi. Ik zou het fijn vinden als ik het niet meer handmatig moet ingeven.

    Vind jij het een toegevoegde waarde als je notificaties krijgt op basis van je locatie om te vragen of je wat gegeten of gedaan hebt? Wat zou je er van vinden als er bepaalde voedingsproducten of activiteiten werden voorgesteld op basis van je locatie?
    – handig, zeker als ik ga uiteten (of in de alma, moete). Als je dan iets uit de menukaart kan selecteren is dit veel minder werk voor mij.

    Eet jij vaak dezelfde gerechten en is de input van voedingsproducten sneller met de toevoeging van een tab met recente gerechten? Hetzelfde voor sporten?
    – ja, ik denk dat ik niet zoveel varieer.

    Vind je het leuk dat je je gewicht kan vergelijken met anderen of zou je deze functionaliteit eerder uitzetten?
    – ja, zeker als ik dit kan vergelijken met mensen met ongeveer hetzelfde profiel als mij. Graag zou ik mijn voortgang ook met mijn vriendin kunnen vergelijken.

    Zorgt het vergelijken van badges voor een competitiegevoel en zo ook voor extra motivatie?
    – geen idee. Dit kan je wellicht onderzoeken met je latere prototypes.

Laat mij weten wat jij hierover denkt..