#23: Iteratie 1.2: Resultaten

In blogpost #20 omschreef ik hoe ik de eerste versie van mijn paper prototype zou gaan testen. Dit heb ik dan ook gedaan de afgelopen week en hier zijn de resultaten.

5 Testgebruikers

  • Wie:
    • 7 studenten uit Leuven
    • 6 mannen en 1 vrouw
    • Allemaal smartphone-gebruikers (3 iPhone, 3 Android, 1 Windows Phone)
    • Leeftijd: 2 personen van 21 jaar, 5 personen van 22 jaar
  • Waar:
    • In de bibliotheek
    • Op de campus
    • Op kot
  • Duur:
    • +/- 10 minuten

6 Resultaten

[n = x betekent dat x testgebruikers dit probleem, deze opmerking of dit positief punt aanhaalden]

  • Problemen met de interface:
    • Tekst voor betekenis van moeilijkheidsgraden bij gewichtsdoel niet dadelijk gezien (n=6)Moeilijkheidsgraden
    • Functionaliteit van log-knop bij het ingeven van dagelijks gewicht niet duidelijk (n=6)Log-gewicht
    • Geen mogelijkheid om een hoeveelheid groter dan 1 in te geven bij voedingsproducten (n=2)
    • Calorieën toevoegen als product niet in database zit niet mogelijk (n=1)
  • Opmerkingen:
    • Liever data zien dan informatie bij eigen badges (n=5)
    • Ontvangen en verstuurde berichten in een conversatie en notificatie bij nieuw bericht (n=4)
    • Naam van ‘dashboard’ veranderen (n=3)Dashboard
    • Pickers (input selecteren dmv scrollen) ipv input-velden bij persoonlijke informatie in profiel en geboortedatum ipv leeftijd (n=2)Scrollers
    • Liever geen resultaten delen op sociale media (n=2)
    • Vrienden zoeken via Facebook zou makkelijker zijn (n=1)
  • Positief:
    • Voedsel en activiteit toevoegen in 5 clicks (n=7)
    • Grafiek over vooruitgang naar doel dadelijk duidelijk (n=7)Grafiek_vooruitgang
    • Badges werken motiverend (n=6)
    • Vrienden werken motiverend (n=6)

7 Conclusie

  • De tekst die bij het instellen van een gewichtsdoel aangeeft wat de betekenis is van elke moeilijkheidsgraad wordt vaak niet meteen gelezen, wat leidt tot verwarring over de betekenis van de moeilijkheidsgraad
  • De functionaliteit van de ‘log’-knop op het overzichtsscherm van het gewichtsdoel is niet meteen duidelijk, mensen verwarren deze knop met het instellen van een gewichtsdoel
  • Het is niet mogelijk om voor een voedingsproduct een grotere hoeveelheid dan 1 in te voeren
  • Als een voedingsproduct of een activiteit niet in de database zit, heeft de gebruiker niet de mogelijkheid zelf het aantal calorieën in te voeren
  • Bij het klikken op een badge in het overzicht van eigen badges, zouden de meeste gebruikers graag ook de data zien waarop de badges behaald zijn
  • Ontvangen en verzonden berichten zouden beter gebundeld worden in een conversatie met die andere gebruiker
  • De betekenis van de naam ‘dashboard’ kan onduidelijk zijn
  • Een aantal mensen prefereert pickers ipv input-velden voor de input van persoonlijke informatie en zou ook liever zijn of haar geboortedatum ingeven ipv zijn of haar leeftijd
  • Vrienden zoeken via Facebook kan het gebruiksgemak verhogen, maar niet alle gebruikers willen hun Facebook-account koppelen aan hun Healthify-profiel
  • Zowel de badges als het toevoegen van vrienden worden door bijna iedereen motiverend gevonden
  • De grafiek die de vooruitgang naar het doel weergeeft, is een goede voorstelling van deze informatie en is dadelijk duidelijk voor alle gebruikers
  • Het toevoegen van een voedingsproduct of een activiteit lukt bij alle gebruikers in 5 clicks. Aan dit ontwerpcriterium is dus voldaan

Als je zelf het paper prototype eens bekijkt, vind je dan dat deze opmerkingen van de testgebruikers terecht zijn (d.w.z. deel jij hun mening)? Zijn er eventueel nog andere dingen die je dadelijk opvallen in het paper prototype en die je graag anders zou zien?

One thought on “#23: Iteratie 1.2: Resultaten

  1. Je zegt dat badges motiverend werken. Ik denk dat je een beetje te snel tot deze conclusie komt. 10 minuten lijkt me veel te weinig tijd om dit te concluderen. Wat wel kan zijn is dat 6 mensen het badge systeem willen uitproberen. Je kan deze mensen monitoren en dan kan je misschien concluderen dat badges motiverend werken.

Laat mij weten wat jij hierover denkt..