Ik had al eerder een aantal applicaties vergeleken. Het leek me echter een goed idee om dit opnieuw te doen nu ik de vergelijkingscriteria wat dieper uitgewerkt had. Zo kon ik beter letten op dingen die volgens de literatuur echt belangrijk zijn voor applicaties die gebruikers willen helpen gewicht te verliezen of hun gewicht te onderhouden.
MyFitnessPal
Vergelijkingscriteria
1 Opmeten van opgenomen en verbrande calorieën |
|
2 Welke soorten activiteiten |
|
3 Overzicht van dag |
|
4 Doelen + rapporten van vooruitgang |
|
5 Beloningen en/of aanmoedigingen |
|
6 Nieuw profiel of koppeling aan sociale media-profiel |
|
7 Adviezen voor gedragsverandering |
|
8 Vrienden toevoegen |
|
9 Resultaten delen op sociale media |
|
10 Platformen |
|
11 Prijs |
|
Screenshots
Conclusie
MyFitnessPal, zoals de naam zegt, is vooral gericht om te gebruiken in combinatie met fysieke training. De applicatie biedt dan ook enkel cardiovasculaire en sterkte-oefeningen aan. Het voordeel is dat het de gebruiker helpt gegevens te verzamelen via een groot aantal wristbands en een barcodescanner.
Er is echter wel geen enkele vorm van gamification aanwezig in de applicatie, zelfs niet wanneer de gebruiker zijn vooraf gedefinieerde doel behaald
- Elementen die ik eventueel in mijn applicatie wil gebruiken
- Wristband
- Gecombineerd overzicht van activiteiten en voedsel per dag
- Advies over aantal calorieën per dag als dit te hoog of te laag is
- Mogelijke verbeteringen
- Niet-fysieke activiteiten
- Gamification
- Resultaten delen op sociale media.
MyPlate (LiveStrong)
Vergelijkingscriteria
1 Opmeten van opgenomen en verbrande calorieën |
|
2 Welke soorten activiteiten |
|
3 Overzicht van dag |
|
4 Doelen + rapporten van vooruitgang |
|
5 Beloningen en/of aanmoedigingen |
|
6 Nieuw profiel of koppeling aan sociale media-profiel |
|
7 Adviezen voor gedragsverandering |
|
8 Vrienden toevoegen |
|
9 Resultaten delen op sociale media |
|
10 Platformen |
|
11 Prijs |
|
Screenshots
Conclusie
MyPlate biedt geen enkele mogelijkheid aan de gebruiker om automatisch verbrande calorieën te tracken. Wel is er een barcodescanner om de input van voedsel te vergemakkelijken. Ook hier is geen enkele vorm van gamification aanwezig.
- Elementen die ik eventueel in mijn applicatie wil gebruiken
- Gecombineerd overzicht van activiteiten en voedsel per dag
- Mogelijke verbeteringen
- Connectie met wristband
- Gamification
- Sociale aspect met vrienden en delen van resultaten.
Calorie Count
Vergelijkingscriteria
1 Opmeten van opgenomen en verbrande calorieën |
|
2 Welke soorten activiteiten |
|
3 Overzicht van dag |
|
4 Doelen + rapporten van vooruitgang |
|
5 Beloningen en/of aanmoedigingen |
|
6 Nieuw profiel of koppeling aan sociale media-profiel |
|
7 Adviezen voor gedragsverandering |
|
8 Vrienden toevoegen |
|
9 Resultaten delen op sociale media |
|
10 Platformen |
|
11 Prijs |
|
Screenshots
Conclusie
Calorie Count lijkt zich vooral te focussen op de website, waar meer functionaliteit in zit dan in de applicatie die ze aanbieden. Het feit dat er ook niet-fysieke activiteiten aangeboden worden, is echter wel een pluspunt.
- Elementen die ik eventueel in mijn applicatie wil gebruiken
- Wristband
- Niet-fysieke activiteiten
- Mogelijke verbeteringen
- Meer gamification
- Meer functionaliteit in de applicatie
- Resultaten delen met vrienden in de applicatie en op sociale media,
- Design + navigatie door de applicatie.
Fitbit
Vergelijkingscriteria
1 Opmeten van opgenomen en verbrande calorieën |
|
2 Welke soorten activiteiten |
|
3 Overzicht van dag |
|
4 Doelen + rapporten van vooruitgang |
|
5 Beloningen en/of aanmoedigingen |
|
6 Nieuw profiel of koppeling aan sociale media-profiel |
|
7 Adviezen voor gedragsverandering |
|
8 Vrienden toevoegen |
|
9 Resultaten delen op sociale media |
|
10 Platformen |
|
11 Prijs |
|
Screenshots
Conclusie
De applicatie van Fitbit biedt geen hulp bij het ingeven van voedsel. Er is wel een vorm van gamification geïntegreerd in de applicatie door de boodschap die weergegeven wordt bij het behalen van het doel en de competitie onder vrienden voor het meeste aantal stappen.
Fitbit is ook de enige applicatie die delen op Twitter toelaat en zo de mogelijkheid biedt aan de gebruiker om feedback te krijgen op zijn resultaten.
Tot slot biedt Fitbit nog een enorm simpele en mooie gebruikersinterface aan, wat ook een pluspunt is.
- Elementen die ik eventueel in mijn applicatie wil gebruiken
- Wristband
- Delen van resultaten op sociale media
- Dashboard met eenvoudig overzicht
- Gamification bij behaald doel
- Verschillende moeilijkheidsgraden voor gedrag om doel te behalen (makkelijk, gemiddeld, moeilijk)
- Mogelijke verbeteringen
- Barcodescanner voor het ingeven van voedsel
- Gecombineerde overzicht van voedsel en activiteiten per dag
Algemene conclusie
In onderstaande tabel staan de belangrijke punten van elke applicatie nog eens opgesomd. In het groen staan de dingen ik graag zou toevoegen aan mijn eigen applicatie.
Wat opvalt is dat er in elke kolom wel een aantal dingen in het groen staan, maar ook een aantal dingen in het zwart. Dit wil zeggen dat er in elke applicatie nog mogelijkheden tot verbetering aanwezig zijn, wat mij toelaat een applicatie te creëren die enige toegevoegde waarde biedt ten opzichte van al deze bestaande applicaties.
MyFitnessPal |
MyPlate |
Calorie Count |
Fitbit |
|
Automatische captatie van verbrande calorieën | Meerdere wristbands | Nee | Fitbit | Fitbit |
Hulp bij het capteren van opgenomen calorieën | Barcodescanner | Barcodescanner | Barcodescanner | Nee |
Enkel sportactiviteiten | Ja | Ja | Ook niet-fysieke activiteiten | Ook niet-fysieke activiteiten |
Overzicht van de dag | Gecombineerde lijst | Gecombineerde lijst | Aparte lijsten voor voedsel en activiteiten | Aparte lijsten voor voedsel en activiteiten |
Doel definiëren | Verplicht gewichtsdoel | Verplicht gewichtsdoel | Niet verplicht gewichtsdoel | Niet verplicht gewichtsdoel + moeilijkheidsgraad |
Vooruitgangsrapport | Lijngrafiek | Lijngrafiek + bar chart | Nee | Lijngrafiek |
Gamification (motivatie) | ‘Proficiat’ bij elke 5 afgevallen kg | Nee | Badges bij behalen van vooraf gedefinieerde doelen | ‘Proficiat’ als doel behaald wordt + ranking van meeste genomen stappen |
Adviezen | Aantal calorieën voor doel + grenzen voor gezond leven | Aantal calorieën voor doel | Aantal calorieën voor doel | Aantal calorieën voor doel |
Vrienden toevoegen | Ja | Nee | Ja | Ja |
Delen op sociale media | Nee | Nee | Nee | Via Twitter |
Samenvatting:
- Voor de input van gegevens valt het op dat de meeste applicaties ook een barcodescanner aanbieden om zo de input te vergemakkelijken voor de gebruiker.
- De visualisatie van de vooruitgang naar een doel is in sommige applicaties niet duidelijk, zoals bij MyFitnessPal en Calorie Count.
- Vormen van gamification zijn ook zelden of niet terug te vinden bij de meeste applicaties. In de literatuur wordt hier echter toch belang aan gehecht, omdat dit er toe zou bijdragen dat gebruikers gemotiveerd zijn om hun doelen te halen.
- Het enige advies over gedragsveranderingen die de gebruiker nodig heeft, zijn het aantal calorieën die hij/zij mag opnemen die dag. Hier kan echter wel wat meer informatie bij gegeven worden, zoals MyFitnessPal doet als het aantal opgenomen calorieën op een bepaalde dag te hoog of te laag is.
- De meeste applicaties ondersteunen wel het toevoegen van vrienden om zo feedback te krijgen van mede-gebruikers.
- Delen van resultaten op sociale media wordt dan weer enkel door Fitbit ondersteund, terwijl dit ook een belangrijke bron van steun en feedback kan zijn.
Heb je zelf ook al ervaring met die barcode scanner opgedaan? Werkt dit goed?
Je kan bij elke app misschien ook nog aangeven welke onderdelen je gaat overnemen in je eigen app.
Ik vind het goed dat je eerst alle applicatie wat uitgebreider bespreekt en dan alles kort samenvat in een tabel! Dat was ook mijn idee om de vergelijkende studie aan te pakken 🙂
In de originele post had ik dit niet, maar Robin heeft het me tijdens onze meeting deze week aangeraden.
Het geeft ook een beter overzicht van de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende applicaties. En het maakt ook duidelijk dat in elke applicatie punten zijn die beter kunnen!