#24: Iteratie 1.3: Oplossingen

In post #20 omschreef ik hoe ik mijn eerste paper prototype ging testen en in post #23 vatte ik de resultaten van deze tests samen. In deze resultaten kwamen er een aantal problemen en suggesties naar boven, waarvoor er dus oplossingen gezocht moeten worden. In deze blog post zal ik mijn oplossingen voor deze problemen en suggesties voorstellen.

Let wel, in deze post worden niet enkel problemen aangehaald die uit de tests met gebruikers naar boven kwamen, maar ook een aantal suggesties die ik kreeg van Joris en Robin tijdens onze meeting deze week.

8 Problemen en mogelijke oplossingen

  1. Betekenis van moeilijkheidsgraden verduidelijken bij het instellen van een gewichtsdoel
    1. Slider voor selectie van moeilijkheidsgraad onder tekst zetten
    2. Moeilijkheidsgraden weglaten en gebruiker zelf einddatum laten selecteren
  2. Functionaliteit van de ‘log’-knop op het overzichtsscherm van het doel verduidelijken
    1. Tekst boven deze knop zetten met wat meer uitleg
    2. Tekst op knop veranderen in iets wat duidelijker zijn functionaliteit weergeeft
  3. Voedingsproduct met hoeveelheid groter dan 1 mogelijk maken
    1. Picker gebruiken ipv slider waarop hoeveelheid kan aangeduid worden
    2. Gewicht van opgenomen voedingsproduct vragen en op basis hiervan calorieën berekenen (ook via picker)
  4. Eigen calorieën toevoegen als voedingsproduct of activiteit niet in database zit
    1. De gebruiker de mogelijkheid geven zelf een hoeveelheid calorieën toe te voegen zonder dat er hiervoor in de database gezocht moeten worden
  5. Bij de eigen badges van gebruikers ook aanduiden wanneer deze zijn behaald
    1. Als de gebruiker op de behaalde badge klikt, de data weergeven
    2. De data weergeven maar ook nog steeds informatie over de badge weergeven
    3. De gebruiker laten kiezen of hij of zij de badges van de afgelopen 7 dagen of van altijd wil zien (zelfde mogelijkheid kan dan bij badges van vrienden)
  6. Ontvangen en verzonden berichten niet apart houden 
    1. Deze functionaliteit volledig onderbrengen in het menu ‘berichten’
    2. Deze functionaliteit voor berichten overlaten aan bestaande applicaties (zoals WhatsApp)
  7. Input-velden voor persoonlijke informatie zijn niet de meest geschikte manier
    1. Pickers gebruiken
    2. Geboortedatum laten ingeven ipv leeftijd
  8. Vrienden niet handmatig via gebruikersnaam moeten opzoeken
    1. Vrienden ophalen uit sociale media-profiel
    2. Gebruikers ophalen uit contacten op de smartphone die ook Healthify gebruiken
  9. Gebruikers hun vooruitgang naar hun gewichtsdoel laten vergelijken met andere gebruikers
    1. Op het overzichtsscherm van het doel de mogelijkheid geven andere gebruikers te selecteren en deze ook weer te geven op de grafiek met vooruitgang
    2. Gebruikers de mogelijkheid geven hun gewicht te verbergen voor andere gebruikers in hun instellingen
  10. Meer dan enkel de laatste x dagen weergeven op grafiek met vooruitgang naar gewichtsdoel
    1. Functionaliteit toevoegen om uit te zoomen naar week/maand-niveau
    2. De grafiek interactief maken om zo gebruikers te laten swipen om naar eerdere data te gaan (en evt. knijpen om uit te zoomen)
  11. Gebruikers helpen om elke dag hun gewicht in te voeren
    1. Dagelijkse notificatie om gewicht in te voeren
    2. Dagelijkse pop-up die gewicht vraagt
  12. Input van voedsel en activiteiten vergemakkelijken
    1. Op basis van locatie van de gebruiker een notificatie (die vraagt of er iets gegeten is) geven als hij of zij in een eetgelegenheid is.
    2. Zelfde voor activiteit bij een sporthal, een fitnessclub en dergelijke
    3. Op basis van locatie bepalen welke dingen er gegeten kunnen zijn en deze voorstellen aan de gebruiker
    4. Bij input van voedsel of activiteit de gebruiker toegang geven tot een lijst van veelgebruikte of recente inputs om zo het proces te versnellen

9 Gekozen oplossing voor elk probleem en de motivering hiervoor

1. Betekenis van moeilijkheidsgraden verduidelijken bij het instellen van een gewichtsdoel

Slider voor selectie van moeilijkheidsgraad onder de tekst zetten. Op deze manier springt de tekst meer in het oog en eens de gebruiker weet dat de tekst er staat, zal hij of zij ook zien dat deze verandert als de moeilijkheidsgraad aangepast wordt.

Moeilijkheidsgraden

2. Functionaliteit van de ‘log’-knop op het overzichtsscherm van het doel verduidelijken

Zowel tekst boven de knop zetten als de tekst op de knop veranderen, om zo aan de gebruiker duidelijk te maken wat de functionaliteit is van deze input en knop om de input op te slaan.

Log_gewicht

3. Voedingsproduct met hoeveelheid groter dan 1 mogelijk maken

Voorlopig zal er gekozen worden om een picker te gebruiken ipv een slider waarop hoeveelheid kan aangeduid worden. Als blijkt dat de dataset zich niet leent tot het berekenen van calorieën op die manier, zal er moeten gekozen worden voor gewicht als input.

Hoeveelheid

4. Eigen calorieën toevoegen als voedingsproduct of activiteit niet in database zit

Naast de mogelijkheid om de database te doorzoeken naar voedingsproducten of activiteiten, zal de gebruiker de mogelijkheid hebben om zelf een hoeveel calorieën in te voeren.

Eigen_calorieën

5. Bij de eigen badges van gebruikers ook aanduiden wanneer deze zijn behaald

De gebruiker zal de data te zien krijgen van de badges die hij of zij behaald heeft, als hij of zij op de badge klikt. Omdat er badges kunnen zijn waaruit de betekenis misschien niet dadelijk kan afgeleid worden uit de benaming of de afbeelding, zal ook de informatie van de badge weergegeven worden. Daarnaast krijgt de gebruiker ook de mogelijkheid om te selecteren of hij of zij al zijn of haar badges wil zien of enkel de badges die hij of zij heeft behaald in de laatste 7 dagen.

Dezelfde oplossing (keuze tussen 7 dagen of alles) kan ook gebruikt worden voor een beter vergelijking met de badges van vrienden.

Eigen_badges

6. Vrienden niet handmatig via gebruikersnaam moeten opzoeken

Alle gebruikers van Healthify die in de de Contacten op de smartphone van de gebruiker voorkomen, zullen gezien worden als vrienden. Op deze manier moet de functionaliteit van vrienden niet voorzien worden binnen de applicatie en hoeft de gebruiker ook niet op zoek te gaan naar vrienden op basis van een gebruikersnaam of een dergelijk attribuut.

7. Ontvangen en verzonden berichten niet apart houden

De functionaliteit voor het zenden en ontvangen van berichten zal overgelaten worden aan bestaande applicaties (zoals bijvoorbeeld WhatsApp) die geïnstalleerd zijn op de smartphone van de gebruiker. Indien er geen dergelijke applicaties geïnstalleerd zijn, kan er nog steeds geopteerd worden voor SMS of iMessage. Omdat de vrienden in Healthify uit de Contacten op de smartphone van de gebruiker komen, is het dus altijd mogelijk om ze een SMS of iMessage te sturen.

8. Input-velden voor persoonlijke informatie zijn niet de meest geschikte manier

Omdat het gaar over numerieke input (lengte en gewicht) is een picker meer geschikt dan een input-veld. Het huidige gewicht kan elders al worden ingegeven, maar als lengte en gewicht aangepast zouden worden, zouden de wijzigingen zeer klein zijn (kleiner dan 5 cm en kleiner dan 5 kg) wat een picker hier het meest handige input-mechanisme voor maakt

Om de gebruikers niet elk jaar zelf hun leeftijd te moeten laten aanpassen, is het beter om de gebruikers hun geboortedatum ipv hun leeftijd te laten ingeven. Ook dit kan met behulp van een picker.

Persoonlijke_informatie

9. Gebruikers hun vooruitgang naar hun gewichtsdoel laten vergelijken met andere gebruikers

Gebruikers krijg een ‘vergelijk’-mogelijkheid bij de grafiek van hun vooruitgang. Op die manier kunnen ze andere gebruikers selecteren van wie ze de vooruitgang willen vergelijken met hun eigen vooruitgang.

Uiteraard moeten gebruikers in dat geval de mogelijkheid hebben dit uit te zetten, zodat andere gebruikers geen toegang hebben tot hun gewicht. Dit kan met een checkbox in de persoonlijke instellingen van de gebruiker.

Gewicht_vergelijken

10. Meer dan enkel de laatste x dagen weergeven op grafiek met vooruitgang naar gewichtsdoel

Naast de vergelijk-optie uit het vorige punt, krijgt de gebruiker ook een optie om uit te zoomen naar een overzicht per week, maand of jaar.

De grafiek zal interactief gemaakt worden om de gebruiker te laten swipen om zo naar eerdere data te gaan. Ook uitzoomen is mogelijk door te knijpen met 2 vingers.

11. Gebruikers helpen om elke dag hun gewicht in te voeren

Dit kan met behulp van een dagelijkse notificatie die dadelijk leidt naar de doel-tab van de applicatie. Op die manier wordt de gebruiker niet gedwongen door de pop-up om dadelijk zijn gewicht in te geven, maar blijft de notificatie wel staan in het berichtencentrum om zo de gebruiker eraan te herinneren dat hij of zij dit nog moet doen.

12. Input van voedsel en activiteiten vergemakkelijken

Op basis van de locatie van de gebruiker bepalen of hij of zij zich in een eetgelegenheid bevindt. Deze bepaling kan gebeuren door de locatie-gegevens door te geven aan Foursquare. Als gebruikers dit niet willen, kunnen ze locatiebepaling afzetten voor Healthify, zodat hun locatie niet meer vastgelegd wordt. De gebruiker krijgt dat een notificatie om te vragen of hij of zij iets gegeten heeft. Hetzelfde kan voor activiteiten bij plaatsen als een sporthal of fitnessclub.

Als de datasets voor voedingsproducten of activiteiten het toelaten, kunnen er op basis van de locatie al een aantal voedingsproducten of activiteiten gesuggereerd worden aan de gebruiker.

Bij input van voedsel en activiteiten krijgt de gebruiker ook toegang tot een lijst van veelgebruikte of recente inputs om zo het input-proces te versnellen.

Recent

Vind jij dit goede oplossingen voor de gestelde problemen? Zijn er volgens jou nog meer mogelijkheden voor de gestelde problemen, die eventueel het probleem op een effectievere manier zouden oplossen? Ben je het eens met de geselecteerde oplossingen? Laat het me weten in een reactie!

Laat mij weten wat jij hierover denkt..